Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Hva er digital skilting?

Digital skilting, også kjent som digital signage eller inforskjermer, refererer til bruk av digitale skjermer eller skilt for å vise dynamisk innhold som bilder, videoer, og annen informasjon.

Det er mange fordeler med digital skilting. Det kan tiltrekke oppmerksomhet, øke engasjementet til målgruppen, forbedre merkekjennskap, levere realtidsinformasjon og være fleksibelt med enkel oppdatering av innhold.

Hvor kan digital skilting brukes?

Digital skilting kan brukes i en rekke miljøer og bransjer. Det kan implementeres i butikker, kjøpesentre, restauranter, flyplasser, hoteller, kontorer, utdanningsinstitusjoner, helsefasiliteter, og mange andre steder.

Digital skilting (inforskjermer) involverer bruk av digitale skjermer som er tilkoblet en programvareplattform. Innholdet administreres og oppdateres sentralt, og skjermene viser det valgte innholdet basert på en tidsplan eller etter behov.

Hvilke typer innhold kan vises på digitale skilt?

Digitale skilt kan vise forskjellige typer innhold, for eksempel reklamekampanjer, produkttilbud, nyheter, sosiale medieoppdateringer, veibeskrivelser, menyer, og interaktive elementer som QR-koder eller berøringsskjermfunksjoner.

Hvordan kan jeg administrere innholdet på digitale skilt / inforskjermer?

Innholdet på digitale skilt kan administreres gjennom en programvareplattform som gir deg muligheten til å planlegge, oppdatere og publisere innholdet på skjermene. Det kan gjøres fra en datamaskin eller til og med fra en mobil enhet.

Digital signage

Fordeler og muligheter med digital skilting

Digital skilting byr på en rekke nye muligheter ved å digitalisere kommunikasjonen, både i forhold til utforming, hva slags informasjon som er praktisk å vise, og hvor raskt du kan få informasjonen ut.

Fjernstyring

Ved å bruke digitale skjermer som er koblet til internett får du muligheten til å styre skjermenes innhold fra hvor som helst.

Det er også mulig å endre skjermenes innhold “on location”, for eksempel ved å bruke en minnepinne, men vi anbefaler generelt å bruke et system som lar deg fjernstyre skjermene dine. Dette gir deg en helt annen grad av fleksibilitet.

Fjernstyring gjør det enklere å jobbe med, og holde oversikt over, et flertall skjermer samtidig.

Ved å kutte behovet for å fysisk reise rundt og oppdatere hver infoskjerm får du også en mye mer fleksibel løsning hvor du kan oppdatere innholdet hyppigere.

Dette gjør at digital skilting også passer til å vise informasjon som ikke nødvendigvis ville vært passende på analoge flater på grunn av ressursene som kreves og tiden det tar når man skal bytte ut en vanlig plakat.

Responsivitet og sømløs integrasjon

Med fjernstyring gjør du endringer på et blunk, men det stopper ikke der. Med en digital skjerm koblet til internett kan du også automatisk hente og vise informasjon som endrer seg i sanntid.

Da ligger alle mulighetene vi har som webdesigner og webutviklere på bordet, og digital skilting lar seg dermed integreres som en sømløs forlengelse av systemene du allerede bruker.

I tillegg til å bruke live data vil du med riktig verktøy kunne legge inn planlagte endringer på forhånd, og sette faste endringer til gitte tidspunkter.

Filtrering av innhold

Når vi sier at alle mulighetene vi har som webutviklere ligger på bordet, så mener vi virkelig alle. Dette gir deg en rekke muligheter i forhold til å filtrere og vise innhold på smarte måter.

Bruk for eksempel tidspunkt, geolokasjon eller soneinndeling til å vise forskjellig innhold, eller vis relevant informasjon på rommets infoskjerm basert på hvem som bruker det eller hva det brukes til.

Touch-skjermer og interaktivitet

Ved å bruke touch-skjermer eller andre typer input kan brukeren finne den informasjonen den er ute etter selv, legge inn bestillinger, og fylle ut og sende inn skjemaer. Digital skilting lar deg dermed bruke skjermen som mer enn bare et skilt. Videre kan denne interaktiviteten også brukes til å la brukeren filtrere innhold, for eksempel ved å velge språk.

Bevegelse og synlighet

Med digitale skjermer kan vi bruke animasjoner og bevegelse. I seg selv er bevegelse et velegnet virkemiddel for å skape liv og trekke til seg oppmerksomhet, men kan også brukes til å kommunisere budskapet på skjermen mer effektivt, så lenge det gjøres på en fornuftig måte.

Som nevnt har digital skilting et mye bedre blikkfang enn vanlige plakater. Faktisk så mye som 7 ganger bedre, ifølge en markedsundersøkelse gjort i 2018.